Rökig vattenmelonsallad


Sommaren är högsäsong för vattenmelon och vi har nästan alltid vattenmelon hemma. Förutom att äta den som den är, blandar vi melon i salladen till maten.

I Allt om Mats grillspecial 2011 (ja jag har lusläst den som ni märker) fanns ett recept som bara måste provas. Sagt och gjort, ingredienser inhandlades och ikväll var det dags!

Smaken är... speciell. Tror att denna sallad kan bli en snackis runt matbordet. I mitt huvud krockade smaken av rökt - som jag förknippar med kött - med känslan av krispig vattenmelon i munnen. Det kändes... fel? Konstigt? Fast läckert ändå på något knasigt sätt. Prova själv och se vad du tycker.

Rökig vattenmelonsallad
4 personer

1.4 kilo vattenmelon
1 kruka gräslök
1 tsk hickory liquid smoke
! tsk tabasco chipotle
1 msk kallpressad rapsolja
1 krm grovmald svartpeppar
1½ tsk flingsalt

Skala, kärna ur och skär vattenmelonen i bitar. Hacka gräslöken. Blanda melon, gräslök, liquid smoke, tabasco och olja. Krydda med salt och peppar. Rör om och servera.

Kommentarer

  1. Låter onekligen som en märklig blandning, men ibland är det just de som man inte tror ska vara goda som överraskar:)
    Flingsalt är annars väldigt gott att doppa vattenmelon i.

    SvaraRadera
  2. Håller med Mårtenssons om att det låter som en märklig blandning men jag gillar rökt i de flesta former så jag antar att jag borde testa :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg