Pavlova

Foto: Anders Hansson

Födelsedag. Och jag ville ha något gott efter maten. Övriga familjen har sina standardönskemål vad gäller födelsedagstårta; maken vill ha prinsesstårta, äldsta tösen dajmtårta och yngsta tösen fransk chokladtårta. Men jag då? Jag är ingen riktig tårtmänniska. Tycker ofta de är jolmiga och växer i munnen. Skickade desperata rop på hjälp på facebook och fick många goda förslag. Efter viss beslutsvånda bestämde jag mig för att testa Pavlova. Och japp, detta blir från och med nu min favoritfödelsedagstårta :) Plättlätt att göra och man kan välja de frukter och bär man tycker om och tål.

Det finns många varianter på Pavlovasmeten, men jag tog en i högen som jag hittade på Tasteline.com och den blev riktigt god.

Pavlova
6-8 portioner

4 äggvitor
2½ dl socker
1 msk maizena
1 tsk äppelcidervinäger

3 dl grädde
frukt och bär efter tycke och smak

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt hälften av sockret under vispning på högsta hastighet. Tillsätt resten av sockret efter några minuter och vispa i ytterligare 7 minuter till en tjock och glansig smet. Rör ner maizena och vinäger.

Rita upp en cirkel ca 20 cm i diameter på ett bakplåtspapper och lägg det på en plåt. Klicka ut smeten med slickepott så att den fyller cirkeln. Smeten ska vara högre på sidorna i mitten, där fyllningen ska vara. Det är viktigt att du inte håller på att forma smeten för länge. Jobba snabbt!

Sätt in i ugnen på lägsta falsen och sänk värmen till 150 grader. Grädda i 75 minuter och låt sedan marängen svalna på torr plats.

Vispa grädden lagom fluffig och bred ut i mitten av marängen. Lägg sedan över frukt och bär som du tycker om.

Servera genast annars blir marängen mjuk och tråkig.


Kommentarer

Populära inlägg