Pankofriterade lökringar med sesamfrön och chiliflakes

Foto: Elisabeth Lindberg

Det här med friterat är inte något jag längtar efter eller gör särskilt ofta. Men när jag läste det här receptet i Allt om Mats grillspecial 2011 såg det läckert ut. Och så skulle jag ju få användning för min Panko, japanskt ströbröd, som låg där i skafferiet :) Du får inte samma effekt av vanligt svenskt ströbröd i den här rätten. Panko ger ett krisp som är väldigt speciellt.

Det tar lite tid att fritera ringarna tre och tre, men OJ vad gott det var! Jag hade lite mycket chiliflakes, så att doppa hela ringen i kryddblandningen blev ... väldigt starkt. Kanske är jag ovan vid hetta efter flera år med barnkryddad mat, men det blev helt enkelt lite väl bra. Så prova på någon ring först och anpassa kryddningen efter din smak.

Servera ringarna som lite gott att tugga på i väntan på maten. Vi sköljde ner ringarna med rosa champagne, men jag gissar att de smakar fantastiskt gott med en iskall öl också, eller varför inte mineralvatten?

Pankofriterade lökringar med sesamfrön och chiliflakes
4 personer

1 stor rödlök
1 stor gul lök
½ dl vetemjöl
1 ägg
3 dl panko (japanskt ströbröd)

Fritering
ca 1 liter rapsolja, matolja eller frityrolja

Kryddblandning
½ tsk chiliflakes
4 tsk sesamfrön, gärna hälften svarta och hälften vita
2 tsk flingsalt
2 tsk mixade noriblad (½ ark)
1 lime, rivet skal

Blanda ihop ingredienserna till kryddblandningen.

Skala löken och skär den i grova ringar, ca ½ cm tjocka.

Hetta upp oljan till 180 grader. Ha ett grytlock i närheten att kväva ev eld med och ha inte igång köksfläkten. Häll aldrig vatten på het olja!

Vänd lökringarna först i vetemjöl, sedan i uppvispat ägg och slutligen i panko så att de är helt täckta. Fritera 3-4 lökringar åt gången. Tar du fler sjunker värmen på oljan så mycket att lökringarna blir trista och oljiga istället för gyllenbrunt krispiga.

Fritera lökringarna 1-2 minuter. Vänd dem efter halva tiden. Ta upp ringarna med en hålslev och lägg på en tallrik med hushållspapper som suger upp överflödig olja.

Strö över kryddblandningen och servera omgående.

Mina kommentarer: Vi körde enbart rödlök, friterade tre stycken och behövde följdaktligen mer mjöl, ägg och panko till det. Vi hade inga noriark, och limen glömde jag. Däremot hade jag ähum... ganska mycket chiliflakes... och det blev rätt starkt :)

Kommentarer

Populära inlägg