BBQ-rökt kyckling med fransk dragon

Hel grillad kyckling blir så fantastiskt saftig och god. Man kan ju krydda med vad som helst som man tycker är gott och jag brukar testa lite olika kombinationer. Men den här gången följde jag ett recept jag hittade i tidningen Diné & Dryck. De presenterade kokboken "Paul grillar" av Paul Svensson och bjöd på några recept som smakprov.

BBQ-rökt kyckling med fransk dragon
4 portioner

1 kyckling
2 citroner
1 msk salt
1 msk socker
olivolja
2 citrongräs
svartpeppar
3 kvistar fransk dragon, plockad
rökplanka, ceder eller bok

Blötlägg plankan. Skala citronerna och putsa bort det vita. Dela citronköttet i bitar och blanda med skalet. Tillsätt salt, socker, svartpeppar och olivolja. Krossa citrongräsen och dela dem på mitten. Fyll kycklingen med citronblandningen och dragon, stick in citrongräsen, salta runtom och bind upp låren. Stick in en digital termometer.

Placera fågeln mitt på plankan, plankan på grillgallret och baka med jämn glöd under lock tills kycklingen har en innertemperatur på 63 grader, nära 70 grader vid benen.

Servera med en härlig sparrissallad.

Mina kommentarer: Jag filéade citronen och skar ner citronköttet. Använde torkad dragon och smorde skinnet med olivolja, salt och peppar. Vi äger ingen rökplanka utan använde rökspån istället. Och grillade på indirekt grill.

Kommentarer

Populära inlägg