Caipirinha



Inget smakar så mycket sommar som en Caipirinha! Mitt första möte med drinken var när min xjobbskompis skulle bjuda mig på en sådan på en bar i Göteborg. Hon beställde och bartendern fixade. Vi gick och satte oss och jag sippade lite på drinken. Den var söt och smakade... lime. Inte så imponerande. Men vi pratade, sippade och pratade. Så märkte vi att bartendern stod bakom oss, med en lätt rodnad på kind. "Jag glömde hälla i spriten i era drinkar" sa han och gav oss två nya drinkar. Och jo, det var skillnad :)

Jag ger er två varianter på samma drink här. Båda är goda. Det går ganska snabbt att koka en sockerlag och är inte svårt. Och drinken blir rackarns god. Men i ursprungsdrinken tror jag att man ska muddla limen med sockret först. Då gäller det att få sockret att lösa sig ordentligt innan man häller på alkoholen. Prova båda och se vilken du tycker blir godast.

Caipirinha
1 glas

6 cl Cachaca, tex Pitú
½ limefrukt
1-2 cl sockerlag
is

Koka sockerlag genom att blanda 1 dl socker med 1 dl vatten. Låt koka upp sakta så att sockret löser upp sig. Rör inte om. Låt svalna.

Dela en halv lime i mindre bitar. Pressa dem i glaset tillsammans med sockerlag. Häll i spriten och krossad is. Rör om. Servera.

*** *** ***

Caipirinha

4 cl cachaca, tex Pitú
1 lime
1 msk strösocker
is

Skär limen i mindre bitar. Muddla (mosa, stöt) limen tillsammans med strösockret tills sockret smält. Häll på cachaca och is. Rör om. Servera.

Mina kommentarer: Om man inte hittar cachaca (ska vara cedilj på sista c:et) kan man använda vit rom. Då heter drinken Caipirissima. Om man tar mörk rom heter den Monte Christo. Om man tar vodka istället heter den Caipirinoshka.

Kommentarer

  1. Gott =) Ny tävling på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg