Maräng- och dajmtårta

Vi kom på lite sent att tårtan skulle fotograferas...

Sockerchock. Det är nog ett bra ord för att beskriva den här tårtan. Det är äldsta dotterns absoluta favorit, och det är den som önskas varje födelsedag. Jag har fått receptet av min vän Linda. Det är en tårta man enkelt gör till många, det är bara att dubblera, och bottnarna går att göra i förväg. Äggkrämen går också att göra i förväg och förvara i kylen. Men lägg inte ihop tårtan förrän vid servering, då blir marängen mjuk.

Maräng- och dajmtårta
ca 8 personer

Marängbotten
4 äggvitor
4 droppar ättika 12%
3 dl socker
3 dl Rice Crispies

Äggkräm
4 äggulor
1 dl socker
1 dl grädde
125 g smör

Garnering

2-3 dl vispgrädde
1 dubbeldajm, hackad

Gör marängbotten först. Vispa äggvitor med ättika tills de blir pösiga. Tillsätt hälften av sockret och vispa länge. Tillsätt resten av sockret och vispa lite till. Marängen ska bli glansig och styv. Rör ner Rice Crispies.

Smeta ut marängen i en långpanna med smort bakplåtspapper. Såna där flergångsbakplåtspapper fungerar väldigt bra också. Grädda i ugn i 50 grader över natten, alternativt i 80 minuter i 100 grader.

Blanda ingredienserna till äggkrämen i en kastrull. Värm upp och låt sjuda under ständig omrörning tills den tjocknar till en härlig kräm. Krämen bränner lätt vid, så lämna inte spisen! Smält ner smöret, rör om och låt sedan kallna i kylskåp.

Dela marängen i två lika stora bitar. Bred på äggkrämen över ena halvan. Lägg på den andra halvan. Bred över nyvispad grädde och strö över hackad dajm. Servera genast.


Mina kommentarer: Jag smetar inte ut marängen över exakt hela långpanna, jag tycker marängen blir för tunn då. Jag kan också avslöja att äggkrämen blir god även utan smör i ... (glömde) Tårtan går såklart att göra mjölkfri med mjölkfritt margarin och havreersättningsprodukter... men kanske inte lika god. Välj då en mörk mjölkfri choklad att garnera med.

Kommentarer

  1. Det här är en av mina favoriter. Älskar maräng och daim!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg