Pasta med räkor piri-piri

Om du vill ha ett snabbt lätt mål är detta kanske något att lägga på minnet. Det är en gammal favorit, enligt anteckningarna hämtade jag receptet en gång från Femina 1994. Piri-piri är en mycket stark liten rackare och om man följer originalreceptet blir det fjong, men det bestämmer du såklart själv hur starkt du vill ha det. Jag ser att jag antecknat i min receptbok: "Vi testade med 3 piri-piri och marinerade i en halvtimme och det blev mycket starkt!"

Själva tillagningen går väldigt snabbt, speciellt om man använder färsk pasta. Som vanligt ska räkorna inte bli precis mer än genomvarma, annars riskerar de att bli sega. Det som tar tid är att räkorna ska marineras ½-1 timme innan man svänger ihop rätten.

Pasta med räkor piri-piri
4 port

Obs! räkorna ska marineras ½-1 timme!

4 portioner tunn spaghetti, gärna färsk
ca 500 g räkor med skal.
1 dl olivolja
1 hackad vitlöksklyfta
5 st piri-piri
1 gul lök
1 grön paprika
ev några msk vitt vin

Blanda olja, hackad vitlök och piri-piri. Skala räkorna och vänd ner dem i blandningen. Låt marinera ½-1 timme och vänd gärna runt några gånger under den tiden.

Koka upp pastavattnet och koka pastan enligt anvisningarna på paketet.

Skala och hacka lök och paprika ganska fint. Häll av marineringsoljan i en stekpanna (det går att ta ny olja också om marinaden blivit för vattnig, men då tappar man såklart lite av smaken). Fräs lök och paprika under omrörning så att de blir lite mjuka. Tillsätt räkorna och fräs dem med löken och paprikan helt snabbt. De ska bara bli varma, inte mer. Späd eventuellt med lite vitt vin. Häll blandningen över nykokt pasta och servera direkt.

Mina kommentarer: På bilden ser du en barnvänlig variant där jag använt två nypor chiliflakes istället för piri-piri. Lite mesigt tyckte vi vuxna, men då åt barnen också i alla fall. Det skulle gå snabbt och jag använde 200 g färdigskalade räkor. Vi älskar vitlök och tog två klyftor istället för en. Och någon grön paprika hade jag inte, så det blev röd :)

Kommentarer

  1. Lite lagom hetta räcker bra för mig. Kombinationen med vitlök är ju så gott!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg