Chilifärs med bönor

Vi är inne i oxveckorna. Jul- och nyårshelgernas festande är över. Kvar står vi med tomma börsar och lååång väntan på nästa långledighet. Men äta måste man ju göra i vilket fall, och helt ärligt kan det vara gott med vanlig hederlig vardagsmat ett tag nu efter alla dignande julbord och överdådiga nyårsmenyer.

En enkel köttfärsgryta förstärkt med bönor mättar gott utan att kosta många kronor. Båda barnen tyckte att grytan var ok, medan jag som vuxen kan tycka att den kunde haft mer sting. I kylen stod lite vitlökssås som jag tog till grytan istället för creme fraiche, och det lyfte hela rätten. Receptet är hämtat från nätet och där anges det att det kommer från Ica.

Chilifärs med bönor
4 portioner

1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 röd chili
600 g köttfärs
olja
1 msk chilipulver
1 tsk salt
1 dl sweet chili sås
1 dl vatten
1 burk majskorn
1 burk kidneybönor (eller motsvarande mängd kokta bönor)
1 burk vita bönor (eller motsvarande mängd kokta bönor)
1 dl hackad persilja

Skala och hacka lök och vitlök, kärna ur och strimla chilin.
Bryn lök, vitlök, chili och köttfärs i olja. Tillsätt chilipulver, salt, chilisås och vatten, rör om och sjud ca 5 minuter.Låt majs och bönor rinna av, skölj bönorna. Blanda allt i pannan och låt det hela bli varmt. Strö över persilja.

Servera med gräddfil och tortilla.

Mina kommentarer: Jag hade ingen chilifrukt hemma utan tog modest med chiliflingor istället. Det blev för mesigt för mina vuxensmaklökar, men barnen gillade det. Vi hade vitlökssås och nachos till.

Kommentarer

Populära inlägg