Fläskfilé med ingefärs- och honungsglaze

En fläskfilé låg och kallade på mig i frysen; "Gör nåt! Stånga mig! Tillaga mig!" Och när jag hörde det sista där reagerade jag som Ferdinand gjorde på den tatuerade blomman - jag kunde inte hålla mig. Vad gör man då med fläskfilé - detta smaklösa kött som liksom bara är konsistensbärare i en rätt. I min iPhone har jag laddat ner en rad appar, de flesta handlar om just mat. Mina favoritsajter Epicurious, Allrecipes och Tasteline har alla iPhoneappar att erbjuda. Och den här rätten hittade jag i Tastelines app.

Fläskfilé med ingefärs- och honungsglaze
4 portioner

500 g fläskfilé
2 st vitlöksklyftor
2 msk pressad citron
3 msk olja

Glaze
4 msk strimlad ingefära
4 msk honung
1.25 dl calvados

Wok
100 g champinjoner i klyftor
1 st morot i slantar
½ purjolök i strimlor
100 g sockerärtor
½ squash i halvmånar

Putsa bort fett och senor från filén. Lägg köttet i en plastpåse med krossad vitlök och pressad citron och låt marinera i 5 minuter. Hetta upp olja i en stekpanna på medelstark värme. Stek filén i några minuter runtom så att den blir väl brynt. Lägg filén i en ugnsfast form eller på en plåt och låt eftersteka i ugn i ca 15 minuter i 175 grader C. Om du har en ugnstermometer så stick in den i köttet så att spetsen sitter i mitten på filéns tjockaste del och låt köttet gå i ugnen tills termometern visar 65 grader. Köttet blir då rosa.

Hetta under tiden upp olja i en kastrull på medelstark värme. Tillsätt ingefära och sautera i 2 minut. Tillsätt honung och calvados och låt sjuda 4-5 minuter eller tills såsen reducerats till hälften.

Woka purjo, squash, sockerärtor, champinjoner och morotsslantar hastigt. Lägg upp de wokade grönsakerna på tallrikar och lägg sedan skivor av köttet ovanpå. Häll över ingefärs- och honungsglaze.

Servera med nykokt ris och gärna en grönsallad.

Mina kommentarer: Jag skar moroten i tunna stavar, julienne, för annars är de snudd på råa av så kort wokning. Det kändes väldigt konstigt att inte krydda grönsakerna öht, så jag kryddade med salt och lite chiliflingor. Att det just måste vara calvados i glazen är jag tveksam till, känns som att kasta bort dyra droppar. Tror det går lika bra med vitt vin eller kanske äppeljuice för sötman. Eller varför inte äppelcider?

Vi tyckte att rätten kunde haft mer hetta och nästa gång vi gör den kommer vi att krydda upp mycket tuffare med chili så att det blir lite sting i rätten.

Kommentarer

Populära inlägg