Linssoppa med morot

En höstkall dag är det gott med soppa. Den här soppan funkar utmärkt när kassan är skral och man ändå vill ha en soppa att bli mätt på. Den är väldigt enkel, ja nästan avskalad i smakerna. Och ändå så god!

Någon gång, när jag blir stor, ska jag ge mig på Lisa Förare Winblads "Linssoppa som förändrar världen". Men tills dess håller jag mig till min betydligt enklare variant.

Linssoppa med morot
4 portioner

2 dl röda linser
2-3 gula lökar
4 morötter
2 potatisar
1 purjolök
1 l vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
salt och peppar

Hacka och fräs lök, morötter och potatisar. Tillsätt vatten och buljongtärningar. Koka tills potatisen är mjuk, ca 10 minuter. Tillsätt strimlad purjolök och välsköljda linser. Koka 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Servera med gott bröd.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg