Indisk kycklinggryta

Det är poppis att äta GI. Var och varannan mänska jag pratar med nämner just GI. Jag provade sån där Rivstart och tillhör kanske inte skaran av bokstavstrogna GI-fantaster. Men jag har börjat tänka på hur mycket vitt mjöl och socker jag äter och jo, sommarens extrakilon börjar försvinna. När jag ramlar över recept som ser goda ut som dessutom är GI så är det väl bara bra :)

Detta recept hittade jag i en GI-bilaga till Expressen/GT/KvällsPosten. I originalreceptet tipsar de om att man kan göra grytan matigare och mer rik på kolhydrater genom att hälla i en burk färdigkokta kikärter på slutet och låta dem bli varma.

Indisk kycklinggryta
4 portioner

4 kycklingfiléer
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 litet blomkålsstånd
olivolja
1 msk curry
1 tsk spiskummin
1 burk krossade tomater (400 g)
8 dl kyckling- eller grönsaksbuljong
1 dl rostade solrosfrön

Tillbehör:
Grekisk eller turkisk yoghurt

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar. Hacka löken och finhacka vitlöken. Bryt lagom stora blomkålsbuketter.

Hetta upp en stekpanna eller gryta och bryn kycklingfilébitarna så att de får färg. Tillsätt lök, vitlök, curry och spiskummin och rör om. Häll på krossade tomater och buljong och låt koka i 15 minuter.

Lägg i blomkålsbuketterna och låt koka ytterligare 2 minuter. Strö över rostade solrosfrön. Servera med grekisk eller turkisk yoghurt.

Mina kommentarer: Ja inte såg det ut som på bilden i alla fall... På deras bild låg kycklingbitarna liksom torra med ett puder av kryddor på sig. Min kyckling badade i vätska trots att jag bara tog så mycket vatten som får plats i burken de krossade tomaterna kom i. Märkligt. Jag använde kycklinglårfilé. Funkade finfint.

Vi är inte renläriga inom GI så jag serverade grytan med couscous och en variant på fattoush. Riktigt gott faktiskt!

Kommentarer

Populära inlägg