Kalops

Hösten är här och med den kommer suget efter rårörda lingon, smörstekt svamp, härliga äppelkakor och mustiga grytor. Kalops är väl grytornas gryta. Och när man följer Leif Mannerströms recept från Husmanskonst kan det liksom inte gå fel. Med traditionella tillbehör som kokt potatis och inlagda rödbetor är man hemma. Så mycket söndag det kan bli.

Kalops
6 portioner

2 kg högrev eller bringa
2 gula lökar
2 morötter
smör till stekning
½ msk mjöl
6 lagerblad
10-15 kryddpepparkorn
4-5 kryddnejlikor
2 msk ansjovisspad
salt och peppar

Skär köttet i ca 4 cm stora bitar. Skala och skär lökoch morot i stora bitar. Bryn köttet runtom i smör i en stekgryta av gjutjärn. Salta och peppra. Pudra över lite mjöl och rör om väl. Tillsätt grönsakerna och häll sedan på vatten så att det täcker köttet och grönsakerna. Lägg i alla kryddor samt ansjovisspadet.

Låt köttet sjuda på svag värme i 1½ timme. Rör om då och då så att inget bränner vid.

Smaka av med salt och pepar innan du serverar direkt ur grytan tillsammans med potatis och rikligt med inlagda rödbetor.

Mina kommentarer: Ansjovisen ger den rätta smaken och jag lägger i 1-2 ansjovisfiléer också. De kokar sönder helt och ger en god mustig smak till grytan. Jag tycker att kalopsen blir lite blek och inte alls som på bilden i Mannerströms bok, så jag stöttar med lite soja på slutet för att få den där härliga mustiga mörka färgen. 2 morötter är för lite så jag tar gärna fler.

Kommentarer

Populära inlägg