Fisksoppa med räkor

Fisksoppa med saffran är en klassiker och det är en god smakkombination. Detta är en enkel rakt-upp-och-ner-fisksoppa utan krusiduller som du enkelt svänger ihop en vanlig vardagskväll.

Fisksoppa med räkor
4 personer

400 g djupfryst torsk
400 g räkor
½ purjolök
50g fänkål
2 tomater
2 msk olivolja
5 dl fiskbuljong
½ g saffran (1 paket)
2-3 msk örtkrydda
1½ dl creme fraiche
1 burk musslor

Till servering:
Aioli

Låt fisken tina till hälften och skär den sedan i kuber. Skala räkorna. Ansa och strimla purjolök och fänkål. Tärna tomaterna.

Fräs grönsakerna i oljan. Tillsätt buljong, saffran och örtkrydda. Låt sjuda tillsammans med fisken i ca 10 minuter.

Tillsätt creme fraiche, räkor och musslor och hetta upp soppan ordentligt före servering. Servera gärna med aioli.

Mina kommentarer: Jag tycker ordningen på tillagningen var lite konstig. Jag fräser saffranet i fettet först och sedan fräser jag lök och fänkål i det. Fisken tillsätter jag efter creme fraichen (eller i vårt fall havregrädde då) för börjar man röra om i grytan efter att fisken sjudit klart, blir fisken smulig och tråkig. Nej man rör så lite som möjligt efter att fisken gått i. Och den ska bara precis bli klar - annars blir den torrtrist.

Kommentarer

Populära inlägg