Piri-pirimarinerad ost

De vet vad de gör - de som står och demonstrerar mat för hungriga kunder en sen eftermiddag i matvarubutiken. Naturligtvis var jag tvungen att prova den fetaoströra som bjöds. Jättegod! "Den är med i den här foldern!" sa demonstratrisen och jag högg foldern tillsammans med en kryddburk, ett paket fetaost och en rabattkupong. Väl hemma hittade jag inte receptet alls och började muttra. Men det var så att hon varit innovativ och valt fetaost och mosat ihop det hela, istället för att skära kuber av hårdost - som det är i Santa Marias originalrecept! Jag tror jag ska prova det också nån gång. Men den här fetaoströran kan rekommenderas. Det är bra fjong i Piri Pirin kan jag berätta.

Piri-pirimarinerad ost


150 g ost i små kuber
2 tsk Santa Maria Africa Piri Piri
2 msk olivolja
1 clementin eller ½ apelsin, saften av

Blanda ihop samtliga ingredienser. Det blir extra gott om du tillsätter 2 msk whisky.

Mina kommentarer: Vi använde röran som "sås" till dagens grillade kyckling. Men man kan säkert äta röran på ett kex också, som lite plockmat. Gissar att kryddningen fungerar finfint till keso också. Och i originalreceptet med hårdostkuber presenteras receptet som "snacks". Hur det nu är tänkt att äta dem?

Kommentarer

Populära inlägg