Karibisk karré

Jag har aldrig varit i Karibien. Men när Leva & B0 nr 27/2010 hade ett karibiskt tema på sina grillrätter, då vattnades det i munnen av att bara läsa recepten. Underbara smaker av frukt och heta kryddor! Så jag skulle nog vilja åka dit.

Fläskkarré är gott att grilla, och det går att variera rätt bra. Den här kryddbladningen hade jag aldrig kunnat hitta på själv. God var den! Och enkel att sno ihop.

Grillad karré med rubbing och grillade persikor

6 portioner

1 kg fläskkarré

Rub
2 tsk salt
1 tsk lökpulver
2 tsk råströsocker
1 msk paprikapulver
1 tsk chiliflakes
1 tsk torkad vitlök
½ tsk mald ingefära
1 smulat kaffir limeblad
1 krm riven muskotnöt

Servera med
3 persikor
olja
flingsalt

Rumstemperera köttet. Blanda salt, lökpulver, råströsocker, paprikapulver, chiliflakes, vitlök, ingefära, limeblad och muskotnöt till rubbingen i en skål. Gnid in kryddorna i karréskivorna.

Grilla skivorna över glöd, ca 2-3 minuter på varje sida.

Dela och kärna ur persikorna. Skär dem i klyftor och pensla snittytorna med olja. Grilla persikorna med snittytorna mot glöden, ca 1 minut. Salta lätt

Mina kommentarer: Ähum, ja då var det ju det här med att följa recept igen ja... Lökpulver äger jag inget så det hoppade jag över. Råströsocker ersatte jag med farinsocker. Paprikapulvret var överraskande nog nästan slut, så jag tog så mycket där var, nån dryg tesked. Torkad vitlök låter ohyggligt, jag pressade en vitlöksklyfta istället.

Persikor ersattes av nektariner och jag konstaterar att de måste verkligen vara perfekt mogna för att det ska vara möjligt att få till snygga klyftor. De som är för lite mogna släpper inte om kärnan = man får karva loss med kniv, och de som är lite för mogna mosas till en gojja i händerna när man försöker vrida ur kärnan. Så det tog några stycken innan jag kunde leverera de där snygga klyftorna *s*

Kommentarer

Populära inlägg