Isad rabarbersoppa och jordgubbar med Limoncello

På sommaren passar det med en lätt och läcker dessert. Rabarber äter man ofta i början av sommaren... men den växer hela säsongen och förtjänar att uppmärksammas. Och jordgubbar kan man njuta av på många sätt. Det här är egentligen två olika efterrätter som jag kombinerade till en. Rabarbersoppan hittade jag i Leva & Bo Sommarmat nr 3/2010. Jordgubbe"receptet" vet jag faktiskt inte riktigt var jag såg, men det var ju så enkelt att jag kom ihåg det. Och tur var väl det - för det var fantastiskt gott!

Isad rabarbersoppa
4 personer

½ kg rabarber i bitar
1 sockerbitsstor bit färsk ingefära
7 dl vatten
1-1½ dl fruktsocker

Redning
2 msk potatismjöl
½ dl vatten

Garnering
citron i tunna skivor
isbitar

Koka rabarber, ingefära och vatten i 5 minuter. Sila ifrån rabarbern och ingefäran och koka upp på nytt. Rör ut potatismjölet i vattnet och red av soppan. Låt svalna. Smaka av med fruktsocker. Kyl. Lägg citronskivor och isbitar i soppan vid serveringen. Servera gärna med en liten kaka.

Mina kommentarer: Fruktsocker kan jag få akut ont i magen av så jag ersatte med 2 dl vanligt hederligt socker och lät det koka upp med vattnet först innan jag la i rabarber och ingefära. Funkade utmärkt. Man ska inte låta soppan koka efter att den tjocknat när man har i potatismjöl, utan av från spisen direkt. Jag tyckte soppan kunde haft mer ingefärssmak, så jag provar en större bit nästa gång. Omdömena var skiftande vid bordet: "som saftsås", "sådär" och "Ja, det här måste du göra fler gånger!"


Jordgubbar i Limoncello och florsocker

Så enkelt - så gott!

Jordgubbar
Limoncello
Florsocker

Häll upp Limoncello i vida glas eller små skålar, en per gäst, tillsammans med en liten skål florsocker. Man doppar sedan en jordgubbe först i Limoncello och sen i florsocker och stoppar i munnen. Fantastiskt gott!

Mina kommentarer: Färska hallon funkade finfint de också!

Kommentarer

Populära inlägg