Gordon Ramsay's rabarber-crumble



Rabarbern skjuter i höjden och skriker: "Ät mig! Ät mig!" Och så kunde vi ju inte ha det. Därför letade vi raskt upp ett recept, mor och jag. Detta hittade vi på Tasteline.com.
Gordon Ramsay's rabarber-crumble
6 portioner
750 g rabarber
3 fasta äpplen
1 msk flytande honung
2 cm färsk ingefära, riven
1 tsk kanel
2 msk vinbärssaft (eller röd saft)
50 g hasselnötter
150 g smör
2½ dl vetemjöl
2 msk farinsocker
Ansa rabarbern och skär den i ca 2 cm breda bitar. Skala, kärna ur och klyfta äpplena och skär dem ungefär lika stort. Småkoka rabarber och äppel med en smörklick i en rymlig gryta. Tillsätt honung, ingefära, kanel och saft. Låt rabarbern koka mjuk men inte till puré. Det mesta av vätskan ska koka bort.
Rosta hasselnötterna i en torr panna. gnugga bort det mesta av skalen och hacka nötterna ganska grovt.
Värm ugnen till 200 grader.
Gör crumblen, smuldegen. Blanda mjöl, smör, farinsocker och hasselnötter med en gaffel eller med fingrarna till en smulig massa.
Häll upp rabarberkompotten i en ugnsfast form. Toppa med crumble och grädda i 25-30 minuter tills smuldegen fått fin färg.
Mina kommentarer: Alltså... smuldeg? Den var kladdig och mer som en blöt mördeg, med hårda hasselnötbitar i. Jag tjongade i lite havregryn också för att den skulle bli mer smulig. Nåja, utseende är inte allt. Det blev gott och knaprigt med nötterna i. Och att blanda upp rabarbern med äpple var inte dumt alls.

Kommentarer

Populära inlägg