Vaniljpäron med örter

Anna Bergenström är ju som ni vet lite av en favorit bland kokboksförfattare hos mig och när hon kommer ut med en ny bok går jag och suktar. Boken "Sött, sweet, dulce - Desserter från när och fjärran" var länge dyr och jag gick där och väntade. Men så, en dag, var det medlemspris hos Akademibokhandeln och äntligen fick den här boken komma hem till mig!

Det är nästan svårt att välja bland alla läckerheter. Men premiärrätten blev alltså inkokta päron - på ett lite annorlunda vis! En perfekt bjudrätt i all sin enkelhet. Det går utmärkt att göra iordning päronen dagen före, och bara lägga upp när det är dags för dessert. Sånt gillar vi :)

Vaniljpäron med örter
6-8 portioner

6-8 medelstora fasta päron
1 liter vatten
4 dl socker
saft av ½ citron
1 vaniljstång
3 späda kvistar färsk timjan eller 1 späd kvist rosmarin
3 tunna remsor citronskal

Mät upp vatten, socker och pressad citron i en rymlig kastrull. Slitsa upp en vaniljstång, skrapa ur vaniljkornen och lägg ner både dem och stången i kastrullen. Koka upp lagen och låt den koka kraftigt utan lock i 5 minuter. Stäng sedan av värmen och ställ lagen åt sidan.

Skala päronen försiktigt och försök låta skaftet sitta kvar. Skär av en liten bit i botten på varje päron så att de sedan kan stå upp på en tallrik när man serverar dem. Lägg ner päronen i lagen och sjud mycket varsamt på ytterst svag värme så att päronen blir kokta men inte faller sönder alls. Det tar 1 timme, eller kanske 1 timme och 15 minuter, beroende på vilka päron du har. Låt timjan eller rosmarin och citronskal koka med de sista 15 minuterna. Låt päronen kallna i lagen.

Ställ ett päron på varje tallrik och servera med lite av lagen och kanske lite lättvispad grädde.

Mina kommentarer: Gammeldags och nytt på samma gång. Smakbrytningen med rosmarin var läcker. Jag serverade med god vaniljglass och grädde och lag... Det blev extra gott! I samma bok finns recept på päron med stjärnanis som jag nog också måste prova.

Kommentarer

  1. Hallå! Vilken härlig klassiker. Jag får alltid dessertblackout, allt annat kan jag hitta på men jag är ingen dessertperson. Detta har jag helt glömt bort men vad intressant med rosmarin och vanilj. Måste prova. Det finns underbara ekologiska päron på COOP. Kul att du hittade till min blogg /Din husmor på nätet

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg