Jamaican Jerked Chicken


Min iPhone är snudd på min bästa vän :) I den kan man ladda ner "appar" - små program som hjälper mig med allt mellan himmel och jord. Själv har jag då fastnat för recept-appar. Det här receptet hittade jag i Allrecipes app, men det ligger också på deras webbplats .

Kyckling är ju alltid gott och med goda kryddor kan det inte bli fel. Lite för sent insåg jag att kycklingen skulle ligga i marinad i 8 timmar. Nu blev det bara en timme - men det funkade ändå.

Jag visste inte riktigt vad man skulle servera till, men jag började spinna loss på de frukter som ingick i marinaden, och sen la jag till lite av det jag hittade där hemma. Det hela blev nästan som en fruktsallad - och det gick hem hos barnen.


Jamaican Jerked Chicken
4 portioner

1 hel kyckling

Marinad
½ salladslök
½ dl pressad apelsin
1 tsk riven färsk ingefära
1 tsk finhackad jalapeno
1 tsk pressad lime
1 tsk soja
1 klyfta vitlök, pressad
1 tsk mald kryddpeppar
1/4 tsk kanel
½ tsk mald nejlika

Blanda ingredienserna till marinaden. Dela kycklingen i mindre bitar och lägg dem i marinaden. Låt marinera i åtta timmar.

I originalreceptet står det att man ska grilla kycklingen; "Prepare barbecue, medium heat". Häll över den överblivna marinaden, som kokats i 2-3 minuter.


Mina kommentarer:
Jag gissar att den här kycklingen går utmärkt att grilla på indirekt värme under lock när det är grillsäsong i en hederlig klotgrill med kol. Men nu är det vinter och jag kände inte för att huttra ute i snön, och körde den därför i ugn.

Istället för att stycka kycklingen innan den gick in i ugnen så klippte jag bara upp den längs båda sidorna av ryggraden och plattade ut. Det förkortar tiden i ugnen till ca 40-45 minuter på 200 grader. Den överblivna biten kokade jag i lite vatten tillsammans med vitlök, schalottenlök, morot, lite pressad apelsin, hela svartpepparkorn och ganska mycket salt. Den lilla buljongen stod och puttrade på spisen länge och väl. Sedan silade jag av och hällde på (havre-)grädde och det blev riktigt gott som sås till.

Kommentarer

Populära inlägg