Helstekt ryggbiff med portvinssås

Jag fick tips av en vän om att det såldes fin ryggbiff i bit billigt och det kunde jag inte stå emot. Så där stod jag med min ryggbiff och visste inte riktigt vad jag skulle göra med den. Efter lite googlande hittade jag ett receptmatlagning.net som jag hade som inspirationskälla. Men jag hade inte riktigt allt hemma till såsen och fick improvisera. Jag skriver in originalreceptet här och i mina kommentarer står hur jag gjorde.

Helstekt ryggbiff

2 kg välmörad ryggbiff, rumstempererad
1 knippa persilja
3 kvistar rosmarin
½ kruka timjan
flingsalt, svartpeppar från kvarn

Sätt ugnen på 70 grader. Hacka örterna och strö ut på en bricka, salta och peppra. Gnid in köttet i lite olivolja och rulla det i kryddorna. Bryn köttet i en stekpanna runtom. Sätt en stektermometer i köttet och stek på en plåt i ugnen till en innertemperatur av 58 grader (medium/rare), 62 grader (medium) eller 72 grader (well done). Beräkna ca 45-50 minuter. Låt köttet vila under folie i 10 minuter innan du skär upp det.

Mina kommentarer: Jag hade en mycket mindre bit och satte ugnen på 150 grader. Vid 62 grader blev det saftigt rosa och smalt i munnen.


Portvinssås

4 st apelsiner
1 st citron
4 dl portvin
1 msk Colmans senapspulver
1 tsk senapsfrön
3 cm ingefära
1 st färsk chili
6 msk svartvinbärsgelé
1 tsk maizena

Tvätta apelsinerna och citronen väl. Skala dem fint med en potatisskalare utan att det vita kommer med. Pressa ner saften från frukterna och lägg i en kastrull. Strimla sedan skalen snyggt och lägg dem i juicen. Tillsätt senapspulvret, senapsfrön och gelén.
Skölj och dela den färska chilifrukten. Lägg den sedan i kastrullen med ingefäran som ska vara skalad men hel. Koka upp och låt det hela puttra i någon minuter.
Rör sedan ut maizenan i portvinet och tillsätt. Låt det hela koka upp och dra sedan åt sidan. Låt svalna och ställ sedan i kylen. Gör gärna såsen dagen innan så att alla smakerna kommer fram.

Mina kommentarer: Apelsiner hade jag inga, så jag tog färdigblandad apelsinjuice. Portvin hade jag inte heller så jag tog Commandaria St John. Och jag tog kanske 1 dl, inte 4. Mmm det artade sig fint. Jag tog den gelé jag hade och det var kanske 2 msk. Smakade fortfarande fint. Sen hade jag ingen färsk chili utan tog chiliflingor. Funkade. Så kom ingefäran. Det stod inte hur länge den skulle ligga i... min låg i kanske i 2-3 minuter. Och DÄR sprack det. Yack! Ingefäran tog över helt och hela såsen blev för syrlig. Jag fick panikrädda med buljong, honung och grädde. 1 tsk maizena redde minsann ingen sås, det krävdes mer. Och så åt vi såsen varm (sic!)

Nästa gång ska jag följa receptet. Promise. Fast kanske utan ingefäran då :)

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg