Fransk chokladtårta



Jag gillar att surfa runt på andras bloggar och till höger här på sidan ser ni några av mina favoritmatbloggar. Sisterfood publicerar många smaskiga recept och där har jag hittat denna franska chokladtårta som är så god, så god. Den kan tyckas väldigt vuxen i smaken, men var faktiskt beställd på senaste barnkalaset. Den är enkel att göra mjölkfri om man har såna problem i familjen. 

Fransk chokladtårta

1 maffig tårta

250 g smör eller margarin
250 g mörk choklad
6 ägg
2½ dl strösocker
1 dl vetemjöl

Glasyr:
100 g smör
150 g mörk choklad
½ dl honung

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Bryt ner chokladen i det smälta smöret och rör om tills den smält. Vispa ägg och socker pösigt och blanda i choklad-smör-blandningen och mjölet. Smörj en springform med löstagbar botten och häll kaksmeten i den.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. Den ska vara lite stabbig i mitten. Låt kakan svalna innan du öppnar formen. Ställ in tårtan i frysen 1 timme innan du lägger på glasyren.

Glasyr:
Smält smöret och bryt ner chokladen och rör om tills chokladen smält. Rör ner honungen och rör till en jämn smet. Låt glasyren svalna något innan du lägger den på tårtan som du tagit iskall från frysen. Dekorera ev med strössel och silverkulor.
Låt glasyren stelna och så är tårtan klar!

Mina kommentarer: Jag använder Marabou Mörk choklad till bakning. Det fungerar utmärkt och är lätt att få tag i. Kakan är perfekt att förbereda och kan ligga i frysen flera dygn inför en fest och tas fram för glasyr innan kalaset börjar. Men när glasyren väl är på funkar det nog inte så bra att frysa längre. Jag var stressad när jag gjorde glasyren och ställde ut den i vintervädret för snabbkylning, och rörde om ibland för att blanda svalnad och icke svalnad glasyr. Gick jättebra... tills städningen upptog mitt sinne och jag glömde glasyren där ute. Stenhård. Skit. Nåja, det gick att värma på lite försiktigt och kakan blev god. Till sist. Bara så ni vet om ni skulle råka göra samma misstag :)



Ägg- och mjölkfri chokladtårta
Alla tål inte allt och det kan vara trist för en allergiker att sitta och titta på när andra äter den ena godsaken efter den andra. Som allergimamma har jag också insett att en del ersättningsprodukter må se likadana ut - men smakar inte gott. Då är det bättre att härma där härmningen blir någorlunda lika gott som det man härmar. Här är en tårta som ser ut som den Franska chokladtårtan ovan, och smakar riktigt gott. Glasyren är densamma som på den franska chokladtårtan. Receptet på själva kakan hittade jag på den utmärkta sajten allergimat.com. På bilden är det den lilla tårtan som är ägg-, soja- och mjölkfri. Jag har en liten springform och en halv sats av kakan nedan + en halv sats av glasyren blev helt perfekt.

Chokladkaka
utan ägg, soja, mjölk
3 dl socker
2½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1½ tsk bakpulver
150 flytande mjölkfritt margarin, tex Milda Culinesse
1½ dl hett vatten
som ersättning för 2 ägg:
2 tsk maizena blandas med 4 msk vatten, häll i 1 msk flytande margarin och rör tills det är klimpfritt. Värm ev något i micro för att få det att gå ihop mera.
Rör ihop alla torra ingredienser. Tillsätt ägg-ersättningen och margarinet (smält sådant om det inte är flytande margarin). Vispa ihop. Tillsätt till sist det heta vattnet och vispa så det blir en jämn, ganska lös, smet.
Häll i en smord, bröad springform. Använd mjölkfritt margarin och mjölk- och äggfritt ströbröd!
Grädda i 200 grader ca 35-40 minuter.
Mina kommentarer: Jag är ovan vid äggallergi och att få ihop den där äggersättningen var lite spännande. Utan värme la sig fettet bara ovanpå (oväntat va? ;) och när jag värmde lite i vår taskiga micro så blev det raskt en kletig klump. Det krävde ett par misslyckanden innan jag fick rätt på det hela.


Kommentarer

  1. Tack för receptet. Ska genast sätta igång med den. Gjorde den för några år sedan men förlorat receptet. Tror svärmor och svärfar blir glada imorgon....

    Önskar dig en underbar dag// Maria G

    SvaraRadera
  2. kan man känna smaken av honungen i glasyren? ha en bra morsdag! :)

    SvaraRadera
  3. Hej! Det beror lite på vilken honung man har har jag märkt. Ibland känns honungen tydligare och jag tror det har att göra med vilken sort man använder. Men jo, att det är honung i kan anas.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg