Älgstek med trattkantareller


Höst. Riktigt höstruskigt är det idag. Det är liksom blött i hela luften. Och vad passar väl då bättre än att äta något riktigt höstigt som älgstek? Inte mycket. När jag dels fått en älgstek och dels plockat trattkantareller så var det ju till att göra något av det. Nu har jag inte gjort stek så många gånger så jag fick tjuvkika i kokböckerna och jodå, visst fanns det recept även på såna klassiker! Receptet är hämtat ur "Morberg. Scenen, livet och konsten att laga mat." Kalas, då fick jag även användning för de fådda lagerbladen som en vän till mig odlat i sin fantastiska trädgård.

Eftersom jag inte visste hur barnen skulle tilltalas av trattkantarellerna stekte jag dem för sig och serverade som tillbehör. Det var tur - nu älskade de både köttet och såsen.

Älgstek

1 kg älgstek
salt och nymalen svartpeppar
smör till stekningen
1 morot
1 gul lök
½ purjolök
3 dl kalvfond
2 dl rödvin
2 lagerblad
1 kvist färsk timjan
6 enbär
5 dl vispgrädde


Gnid in steken med rikligt med salt och peppar. Bryn den runtom i smör i en tjockbottnad järngryta. Skala moroten och löken och skär dem i grova bitar. Lägg ner altlsammans i grytan och låt det bryna med en stund. Häll på kalvfonden och vinet och tillsätt kryddorna. Sänk värmen och lägg på ett lock. Låt grytan sjuda sakta i 45-60 minuter tills steken blivit mör. Prova med en sticka. Den ska släppa lätt när man drar upp den. Vänd och ös steken några gånger under tiden.


Ta upp steken, linda in den i aluminiumfolie eller blött smörpapper och låt den vila i 15 minuter.

Häll grädden i trytan. Rör om och låt såsen koka ihop en stund. Smaka av med salt och peppar. Sila såsen.


Skär upp steken i cirka 5 milimeter tunna skivor och servera med kokt potatis, syltlök, gelé och pressgurka.


Fantastiskt gott! En riktig söndagsmiddag.


Mina kommentarer:
Vaddå EN morot? Den kokta moroten är ju nästan det godaste, varför snåla? Ta två! Ta tre! Ta fem! Tjong i med det bara. Och inte ska man snåla på svartpeppar. Utöver det jag gnidit in köttet med där i början la jag i 3-5 hela svartpepparkorn. Gott! En timmes koktid är nästan för lite, ta gärna i lite mer, en halvtimme- timme till gör ingen skada.

Enklaste älgsteken

1 älgstek
matfett
1 msk enbär
salt och peppar

Sätt ugnen på 100 grader C. Stek älgsteken runtom i matfett på ganska hög värme. Du vill täppa till stekens yta så att den inte läcker köttsaft.  Ta ett ark smörpapper och knyckla ihop det under rinnande vatten. Vrid ur. Lägg pappret i en ugnsfast form och lägg steken på det. Krydda med krossade enbär, salt och nymald svartpeppar runtom. Vik smörpappret runtom steken som ett litet paket. Stick en termometer rakt genom pappret så att spetsen är i mitten av den tjockaste delen av steken.

Sätt in steken i ugnen och låt köttet komma upp i 70- 75 grader. Jag körde till 72 och det var nästan för mycket enligt vår smak.

Ta ut steken och låt den vila några minuter innan du skär upp den. Gör såsen så länge och häll eventuell köttsaft från steken i såsen. (Såsen gör du enkelt med grädde, ev lite soja, salt och peppar och någon form av redning.) Servera med kokt potatis, sås och syrliga tillbehör som asiagurka, pressgurka, gelé och/eller salladsvinbär.

Kommentarer

Populära inlägg