Focaccia med rosmarin - Getting the hang of it


Skam den som ger sig. Förra gången jag bakade Focaccia med rosmarin ur The Bread Bible blev den god, men för tunn och så satt den fast i plåten. Den här gången gick det bättre! Nu blev degen verkligen som "smält mozzarella" som det stod i grundreceptet. Resultatet blev en högre focaccia med många luftbubblor och lite tuggmotstånd. Precis som jag vill ha det!

Jag är lite osäker på om focaccia ska ha eller inte ha krispig skorpa. Den här gången var den ganska mjuk och jag hade gärna haft lite krasigare skorpa, men jag är kanske fel ute?

Vad gjorde jag annorlunda?
  • Jag använde vetemjöl special, alltså ett mjöl med mer protein i än vanligt vetemjöl.
  • Jag litade på mig själv mer än min våg (helt fel enligt bagarexperterna, jag vet) när det gällde konsistensen.
  • Jag tog 6 gram av Kronjästs torrjäst.
  • Jäsningen är lång och man har annat att göra om dagarna än att passa tiderna. Så jag jäste kallt i kylskåp i ca 5 timmar först och sedan ca 2 timmar utbredd i plåten.
  • Långpannan var uppenbarligen för stor så jag tog en mindre form, 23x33 cm.
  • För att undvika att det skulle fastna igen tog jag bakplåtspapper i botten, rikligt penslad med olivolja.


Kommentarer

  1. Focaccia som är så gott. Skulle nog kunna äta en hel plåt själv :P

    http://emmaskök.se

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg