Zaalouk på aubergine

Åkej, vi har en burk tomater och en aubergine. Det räcker ju inte till ratatouille. Hm, vad hittar man på då? Jo man bläddrar lite bland sina kokböcker och hittar raskt ett sånt här recept. Detta lär enligt Caroline Hofberg i "Medelhavsmat till vardag och fest" Marockos svar på ratatouille. Det måste ju förstås prövas. Och jo, det var gott. Jättegott! Så gott att jag nästan glömde äta köttet och allt det andra som stod på bordet. Jag lät min puttra längre än receptets 15 minuter och tror det var bara bra.


Zaalouk på aubergine
4 portioner

2 auberginer, ca 600 g
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor
500 g mogna tomater
olivolja
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiksummin
1 piri piri
rivet skal och saft av ½ citron
½ dl vatten
1 dl mandel
½ dl hackad koriander

Skär auberginerna i grova bitar. Lägg dem i ett durkslag och strö över salt. Låt dra ca 20 minuter. Torka av dem. Skala och hacka vitlöken. Skär tomaterna i mindre bitar.

Fräs auberginer och vitlök i olivolja. Pudra över paprikapulver och spiskummin och låt fräsa med en stund.

Blanda i tomater, smulad piri piri, citronsaft och vatten och koka grytan under lock 15-20 minuter.

Skålla och skala mandeln och rosta den i het och torr panna.

Blanda i citronskal och koriander och smaka av med salt. Strö över rostad mandel.

Mina kommentarer: Receptet innehåller färsk koriander och som ni vet tycker jag det smakar tvål. Denna gång provade jag att ersätta med mald koriander (inte samma sak, jag vet, jag vet... utan mycket godare! ;) ) Tjongade i den tillsammans med de andra kryddorna. Kryddblandningen paprika, spiskummin och mald koriander använde jag till grillköttet också och det blev väldans gott.

Piri piri hade jag ingen utan ersatte med chiliflingor. Och mandeln uteslöts såklart :)

Kommentarer

Populära inlägg